HTML

Pannonia 3 keréken

Küldetésünk első két utunk óta nem változott: felfedezni Magyarország számunkra eddig ismeretlen értékeit. Itt élünk, mégis sok mindent nem tudunk a környezetünkben élő emberekről, településekről és tájakról. 2008-ban és 2009-ben az ország határvidékét jártuk körbe, idén a legdélibb ponttól a legészakibb pontba, majd a legkeletibb pontból a legnyugatibb pontba utazunk. Kövess minket egy hónapon át és bemutatjuk neked Magyarországot úgy, ahogy még sosem láttad!

Várjuk tanácsodat, észrevételedet és
meghívásodat a pannonia3kereken@indamail.hu emailre.

Videók

Naptár

április 2024
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30

Támogatók

T-Mobile

Magyarország Duna TV UBM TOÖSZ

Friss topikok

3. nap - Magyar Karancs

2008.06.03. 22:56 p3kprojekt

p3kprojekt: P3K05 Egy nagyon kedves kisvárosban, Szécsényben a Major Hotelben aludtunk.                             www.majorhotel.hu , ez itt a reklám helye.  Reggeli (felvágott, zsemle, sajt, kávé no. I.) után irány a polgármesteri hivatal. Itt nagyon kedvesen fogadott minket a polgármester asszony (kávé no. II), és amíg a stáb kint összerakta a filmes szerkót, addig elővarázsolta a város két lábon járó lexikonját: Őze János főépítészt, aki megmutatta a város jelképeként ismert ferde tűztornyot. A szűk csigalépcsőn arra gondoltunk, hogyha tűz idején ezen jöttek volna le a tűzoltók, már az egész város rég leégett volna. Attila háromszor fordult mire felért... Aztán fönt nem is forgatott!

Őze úrral elsétáltunk a helyiek által csak "Robinson szigeteként ismert nomád kempinghez, ahol egy horgásztó mellett elsősorban diákokat nevelnek önellátásra és túlélésre. Péntekkel nem találkoztunk.

Ezután következett a nap érdekessége: egy ősöreg vizimalomból lett fagáz-malom. A fagáz nem elírás, ne gondoljon senki faházra, hanem, ahogy, végül zseniálisan rájöttünk (és kalauzunk is megerősítette): a fa elégtelen égetése során keletkezett gáz.  A víz helyett gőzzel hajtott malmot a régi időkben a még ma is impozáns Ganz Gépek működtették. Gyuri szerint némi zsírozás után pöccre indulnának, mint a mi motorunk.

A malom Pösténypuszta határában, közvetlenül a határszélen fekszik, sőt már Szlovákiába is átnyúlik. A három emeletes épület tényleg fantasztikus, 1815-ben épült és akkora, hogy valószínűleg annak idején az egész megyét ellátta liszttel. Itt is van egy- egy magányos hidfő és egy kis gyaloghíd, ami úgy tűnik, jellegzetes látvány itt az Ipoly mentén.
p3kprojekt: DSC 06710001 1 
 
p3kprojekt: DSC 06910001 A molnár ikszedik leszármazottja (Matula Bácsi és Tamás Bátya in one) ma is itt él a malom melletti kisházban. 
Átható szeretettel beszélt és mutatta meg az épület rejtett zugait.
Mi is igyekeztünk áthatóan beszélni vele, mert rosszul hall.
 

A malom után nyomtunk egy  gyorsítót  (kávé no. III.) a helyi  kocsmában, amely, szinte hihetetlen(!) a Határ Presszó névre hallgat.


Szécsényt elhagyva az útirány: Ludányhalászi (Közép-Európa leghosszab faluja), majd Nógrádszakál. Itt várt ránk a nap és talán a túra eddigi fénypontja: a Palóc Grand Kanyon. A Páris patak vájta szurdok, bármelyik Indiána Dzsonsz filmben megállná a helyét. Minden pillanatban azt vártuk, hogy mikor dübörög fel a viz a szurdok vége felöl. Aki erre jár ezt ne hagyja ki, aki nem, az se.

p3kprojekt: DSC 07320001
Ipolytarnócon már zárva voltak az ősmaradványok, így végig huzattuk a Karancs alatt Salgótarjánig: Karancskeszi, Karancslapujtő, Karancsalja.




Révay Sanya barátunk tanácsára a La Fiesta-ban vacsiztunk, amit nem is bántuk meg.
Innen föl a hegyre Salgóbányára, a szállásra. Sajnos csak az út feléig jutottunk, mert a moci némi köhögés után az emelkedőn leállt. Pér perc után rájöttünk,hogy Szob óta nem tankoltunk bele semmit (csak némi port a bakhátas földutakon). Csap tartalékra és irány vissza a lejtőn.  A stáb előrement a szállást intézni, mi pedig átugrottunk Szlovákiába tankolni, mert így közelebb volt (302 HUF egy liter 95-ös). Aztán uzsgyi vissza a hegyre, azaz megint csak a feléig, mert két ekkora drabális faszival szegény öreg pára nem bírta az emelkedőt Ezért Gyuri kiszállt, Csaba pedig egyedül nekifutott egy lankásabb részen. Be kettesbe, éles jobbkanyar, átsodródás a balsávba, szemben idős házaspár "a mi autónkkal" döbbent arccal. Satufék! Persze elveszett a lendület, úgyhogy kénytelenek voltunk tolni az öreget. Jobbról kerregő hang.Némi telefonos segitség Gábortól, a diagnózis: a laprugó kicsúszott jobbra és darálja a küllőket. Precíziós beavatkozás: némi WD 40, egy vascső és egy kalapács. Hála a "profi szerelőcsapatnak" a laprugó szeliden visszaállt a helyére. Utána kis simogatás: jó éjszakát öreg Pannoniánk!

3 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://p3k.blog.hu/api/trackback/id/tr12502302

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Révay Sanyi 2008.06.04. 03:46:41

Aznap születésnapját ünneplő apukám (Ismét Sok Boldogságot Kivánok Neki!) lenéz az erkélyéről és a mélyben a szemközti étteremnél egy oldalkocsis motort lát... A motorosok ott vacsiznak. Hangulatos kirándulás a salgói és a somoskői várakhoz felmenni. Mindig megemlitem, hogy anyukám ott született egészen a somoskői vár lábánál, ott éltek. Sajnos a ház már nem áll, de mindig megállunk ott és meséltetjük anyukámat, amikor arra járunk. Jó motorozást! Üdv, Sanya

ivády 2008.06.04. 05:23:50

Majdnem találkoztunk, arra felé gurultam tegnap :)

Jó utat nektek!

Ignacz Zoli 2008.06.04. 11:25:57

Seek & Destroy!!! :-))
Kiraly volt az alafesto zene, kar, hogy rovidre sikerult.
süti beállítások módosítása